Media
De begrippen rondom (social) media vliegen de laatste jaren steeds meer om de oren. Maar wat valt er nou eigenlijk precies onder media en wat houdt het precies in? Volgens Ensie is media een verzamelnaam voor alle manieren om informatie te delen en is ieder communicatiemiddel dat wordt gebruikt om informatie te delen een medium. Een vrij breed begrip dus! Om het gemakkelijk te houden, filteren we media in de volksmond graag naar radio, televisie, de krant en het internet. Echter, is het concept in verschillende categorieën op te delen en elke categorie telt verschillende mediums. Wij nemen de verschillende categorieën graag met je door.
Gedrukt
Simpel gezegd, is gedrukte media alle media dat gedrukt wordt. Voorbeelden hiervan zijn tijdschriften, boeken, flyers, vouchers, informatieboekjes, posters en kranten. Gedrukte media was de eerste vorm van het overbrengen van communicatie; vanuit de geschiedenisboeken weet je misschien dat posters en kranten vroeger dé manier waren om informatie aan burgers over te brengen.
Audiovisueel
Waar technologie door de jaren heen immens populair is geworden, werd het op een audiovisuele manier overbrengen van informatie dat ook. Je mag hierbij denken aan alles wat óf beeld, óf geluid, of een combi van beiden is. Zo is jouw favoriete serie op Netflix bijvoorbeeld audiovisueel en die nieuwe podcast waar je graag naar luistert net zo goed. Daarnaast vallen radio, films, video’s en documentaires uiteraard ook onder deze categorie. Na gedrukte media kwam deze soort van media al snel in opmars en is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
Interactief
De laatste en met stip de mediasoort die de meeste impact met zich meebrengt; de interactieve soort. Deze soort met verschillende mediums is een combinatie van gedrukte en audiovisuele media. Onder de categorie interactief vallen websites, webshops, videogames, nieuwsbrieven en social media. Interactief wordt ingezet om mensen te voorzien in hun behoeften en daarbij kan nieuws met één druk op de knop over hele de wereld worden verspreid. Sinds een aantal jaren is deze mediasoort razend populair en multi-inzetbaar.
What is next?
Hoewel we al jaren gewend zijn aan de manieren waarmee communicatie overgebracht wordt, vinden ontwikkelingen dagelijks plaats. Zo passeren nieuwe apps elke dag de revue, en waar bijvoorbeeld Twitter een aantal jaren geleden heel populair was als communicatiemiddel, is dat momenteel een stuk minder. Wij houden de ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten, ben je benieuwd? Blijf ons dan volgen!